اولین ماسک صورت غشایی گرافن در جهان که کووید-19 را از بین می‌برد

نانوماتریکس متریالز (Nanomatrix Materials) یک ماسک صورت جدید تولید کرده است که از یک لایه کامپوزیت گرافن-نقره برای از بین بردن میکروب‌ها و ویروس‌ها استفاده می‌کند. این ماسک ممکن است در جلوگیری از شیوع کووید-19 و دیگر باکتری‌ها و ویروس‌های هوابرد بسیار ارزشمند باشد. این ماسک، ترکیبات آلی فرار (VOCs) مضر را جذب می‌کند.

اولین ماسک صورت غشایی گرافن در جهان که کووید-19 را از بین می‌برد

راه‌های اصلی انتقال SARS-CoV-2

یکی از راه‌های اصلی انتقال ویروس SARS-CoV-2 از طریق قطرات/آئروسل‌های موجود در تنفس افراد آلوده است. از این رو می‌توان با استفاده از ماسک از شیوع ویروس که علت پاندمی جهانی کووید-19 است، جلوگیری کرد. مطالعات نشان داده‌است که ماسک‌های جراحی، N95 و همچنین ماسک‌های پنبه‌ای، همگی دارای اثر حفاظتی در جلوگیری از انتقال قطرات/آئروسل‌های عفونی ویروس SARS-CoV-2 هستند. با این حال، داده‌ها نشان داده‌اند که هیچ ماسکی در جلوگیری از انتشار قطرات/آئروسل‌های عفونی از فرد آلوده، حتی در زمان آب‌بندی، کاملاً کارآمد نیست.

در حالی که در طول دوره پاندمی تعدادی از روش‌های پیشگیرانه، عمدتاً استفاده از ماسک، ضد عفونی کردن سطوح (به ویژه سطوحی که بسیار لمس می‌شود) و فاصله اجتماعی پدیدار شده‌اند، اما شواهد نشان می‌دهد که این انتقال بیشتر از طریق هوا صورت می‌گیرد نه از سطح و انتقال از طریق هوا در گسترش ویروس از اهمیت بیشتری برخوردار است.

در آغاز پاندمی، دانشمندان گفته بودند که ویروس می‌تواند از طریق تنفس در هوای حاوی قطرات آلوده، انتقال از طریق سطح و البته تماس فیزیکی نزدیک با فرد آلوده منتقل شود، اما داده‌های اخیر نشان داد که انتقال از طریق سطح، از راه‌های اصلی شیوع ویروس نیست. در ماه مه، مرکز کنترل و پیشگیری بیماری امریکا (CDC) راهنمایی خود را در زمینه انتقال سطح، به‌روز رسانی کردند و اظهار داشتند که " به نظر نمی‌رسد که این شیوه انتقال جزء روش‌های اصلی شیوع ویروس باشد."

به دنبال این یافته‌های مهم، مشخص شده‌است که جلوگیری از انتقال ویروس هوابرد، کلید مقابله با این پاندمی است. اما، در حالی که استفاده از ماسک‌ها در بسیاری از مناطق کلیدی اعمال شده‌است، اما اثربخشی بهترین ماسک‌ها نیز محدود است.

برای پرداختن به این موضوع، نانوماتریکس متریالز، یک استارتاپ مستقر در جایپور که در زمینه تحقیق و طراحی گرافن تخصص دارد، نخستین ماسک صورت ساخته‌شده با کامپوزیت گرافن-نقره در جهان را به بازار عرضه کرد که نه تنها از گسترش SARS-CoV-2 جلوگیری می‌کند بلکه می‌تواند به طور بالقوه آن را از بین ببرد.

 

ماسک جدیدی که باکتری‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد

ماسک صورت غشایی گرافن، موسوم به 'G1 Wonder'، با غشای کامپوزیتی گرافن-نقره ایجاد شده است که 99 درصد از میکروب‌ها و ویروس‌ها را از بین می‌برد. این اختراع در آزمایشگاه‌های مورد تأیید دولت برای مطابقت با استاندارد ISO 18184 مورد آزمایش قرار گرفت. نتایج این تست‌های آزمایشگاهی نشان داد که غشای کامپوزیتی گرافن-نقره ساخته‌شده از مجموعه‌ای از تیغ‌های تیز میکروسکوپی با بارهای الکتریکی این قدرت را دارد که سلول‌های باکتری و ویروس را پاره کند و آن‌ها را از بین ببرد. فقط در عرض چند ثانیه، ماسک صورت غشایی گرافن نانوماتریکس متریالز می‌تواند به طور مؤثر ۹۹ درصد میکروب‌ها و ویروس‌هایی که در تماس با آن‌ها هستند را از بین ببرند. بنابراین، این ماسک مبتکرانه، این امکان را دارد که با از بین بردن ویروس‌هایی که از ماسک عبور می‌کند و به ناچار وارد دستگاه تنفسی فرد می‌شود، از انتقال کووید-19 جلوگیری کند.

این داده‌ها همچنین نشان می‌دهد که این ماسک‌ها در جذب ترکیبات آلی فرار (VOCs) مؤثر هستند. ثابت شده‌است که ترکیبات آلی فرار برای سیستم عصبی انسان مضر است، حتی برخی از آنها باعث سرطان می‌شوند. این یک مزیت اضافی برای ماسک‌های صورت غشای گرافن ارائه می‌دهد و با جلوگیری از ورود باکتری‌ها، ویروس‌ها و ترکیبات آلی فرار به بدن نه تنها از انتقال کووید-19 جلوگیری می‌کند بلکه به طور کلی موجب بهبود سلامت نیز می‌شوند.

از ابتدای شیوع پاندمی جهانی، بسیاری از راهکارها برای جلوگیری از شیوع ویروس به کار گرفته شده است. برخی از آنها در آینده نیز باقی خواهند ماند، مانند ماسک که احتمالاً پوشیدن آن در محیط‌های شلوغ و سربسته همچنان مهم خواهد بود. با توجه به تأثیر این ماسک‌ها در جلوگیری از گسترش باکتری‌ها و ویروس‌ها به طور کلی، نه تنها کووید-19، هنگامی که پاندمی کووید-19 برطرف شود، به احتمال زیاد ماسک‌ها به ایفای نقش مهم خود در زندگی ما ادامه خواهند داد.

برای جلوگیری از پاندمی‌های مشابه دیگر، ماسک‌های صورت ممکن است به عنوان امری فراگیر و عادی باقی بمانند. مهم است ماسک‌هایی که در دسترس عموم قرار می‌گیرد، موثرترین آن‌ها باشد. نوآوری نانوماتریکس متریالز احتمالاً در فناوری ماسک صورت راهگشا خواهد بود.

 

درباره نویسنده «سارا مور»

سارا کارشناسی روانشناسی، کارشناسی ارشد علوم اعصاب شناختی و بالینی دارد. او پس از مطالعه روانشناسی و علم اعصاب، به سرعت لذت و شادی خود را در تحقیق و نوشتن مقاله‌های تحقیقاتی پیدا کرد. سارا افتخار می‌کند که نزدیک به ۵ سال به عنوان نویسنده، پژوهشگر و ویراستار با تعدادی از صنایع همکاری کرده و مجموعه‌ای از آثار را تولید کرده‌است.